bell hooks: Η αμφισβήτηση της κυριαρχίας του λευκού καπιταλιστή πατριάρχη

Η αμφισβήτηση της κυριαρχίας του λευκού καπιταλιστή πατριάρχη
Η bell hooks (βαφτίστηκε Gloria Watkins και το ψευδώνυμό της το δημιούργησε ως απότιση τιμής στη γιαγιά της και στη μητέρας της) είναι Διακεκριμένη Καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας στο City College στη Νέα Υόρκη. Γεννήθηκε στην πόλη Χόπκινσβιλ της πολιτείας Κεντάκι in 1952. Σπούδασε στο Πανεπστήμιο Στάνφορντ, πήρε το μάστερ της από το Πανεπιστήμιο του Γουισκόνσιν και το διδακτορικό της δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο του Σάντα Κρουζ της Καλιφόρνια το 1983. Παρά το γεγονός ότι είναι διάσημη ως θεωρητικός του φεμινισμού, τα έργα της καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεματικών από το κοινωνικό γένος, τη φυλή, τη διδασκαλία ως τη σημασία των ΜΜΕ για τη διαμόρφωση της σύγχρονης κουλτούρας. Ισχυρή είναι η πεποίθησή της πως όλα αυτά τα ζητήματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μεμονωμένα αλλά πρέπει να κατανοηθούν στην αλληλοσύνδεσή τους. Παραδείγματος χάριν, η κυριαρχία της Λευκή, Καπιταλιστικής Πατριαρχίας γίνεται κατανοητή ως ένα σύνολο σχέσεων που δεν μπορούν να γίνουν χώρια αντιληπτές.
Στο πρώτο της βιβλίο καταγράφει σύγχρονες και ιστορικές εμπειρίες των μαύρων γυναικών στις ΗΠΑ. Αμφισβητεί τον λευκό φυλετικό ορισμό της γυναικείας ταυτότητας (womanhood) και προτείνει στον/την αναγνώστη/τρια να συλλάβει εναλλακτικές έννοιες για το φύλο, τον φεμινισμό και την πολιτική ενότητα σε σχέση με τους αγώνες και τις ιστορίες των μαύρων γυναικών. Στο δεύτερο βιβλίο επικεντρώνεται στην φεμινιστική πολιτική και στους προοδευτικούς αγώνες εντός και εκτός των μαύρων κοινοτήτων. Με βάση τις εμπειρίες της από τους αγώνες της τόσο ως ακτιβίστρια όσο και ως θεωρητικός του φεμινισμού αλλά και από το μαύρο και το λευκό φεμινισμό, η Hooks σκιαγραφεί μια σειρά σημαντικά ζητήματα: γονεϊκοί ρόλοι και πράξη, σεξουαλική καταπίεση, πληρωμένη και απλήρωτη εργασία, πολιτικές πεποιθήσεις και πράξεις. Η ειδική σκοπιά των μαύρων γυναικών εμπλουτίζει τον φεμινισμό ως θεωρία και πράξη. Ο ρατσισμός, ο σεξισμός και ο αποκλεισμός δεν εμπόδισε τις μαύρες γυναίκες από την ανάπτυξη της φεμινιστικής θεωρίας τόσο στον ακαδημαϊκό χώρο όσο και στην καθημερινή ζωή.
Κατά την Hooks οι πανταχού παρούσες διαδικασίες της κυριαρχίας είναι εμφανείς στην εθνική και την τοπική πολιτική, στην εκπαίδευση, στα ΜΜΕ και στον ίδιο τον εαυτό μας, τον χαρακτήρα μας. Αυτές οι διαδικασίες φυλετικής, οικονομικής και σεξουαλικής κυριαρχίας “συνηγορούν” υπέρ της υιοθέτησης μορφών αγώνα, μαύρου ακτιβισμού και πολιτικής που να είναι ανοιχτές, ριζοσπαστικές και γενικά αντιπολιτευτικές που αμφισβητούν την υπάρχουσα καθεστηκυία τάξη. Ο χαρακτήρας μας πρέπει να αναδιαρθρωθεί. Αυτή η αναδιάρθρωση έχει ως βασικά αυτά τα χαρακτηριστικά της ανοιχτότητας, της ριζοσπαστικότητας και της αντιπολιτευτικότητας. Οι διαδικασίες της αυτοανανέωσης και της αντίστασης, οι πρακτικές του έρωτα και της επιθυμίας, πρέπει να αναπτυχθούν σε ένα τοπίο όπου συστηματικά αποθαρρύνονται η αγάπη για το μαύρο χρώμα και η προβολή των κοινωνικών διαφορών που αναδεικνύουν ξεχωριστές και εναλλακτικές ταυτότητες. Προκαλείται έτσι μια βαθύτερη επανάσταση, που αποτελεί μια σαφέστατη διαφοροποίηση από τον υφιστάμενο κόσμο που γνωρίζουμε και στροφή στην δημιουργία ενός νέου κόσμου που πρέπει να μας ενώσει με ολόκληρο τον πλανήτη. Όλες αυτές οι θεματικές αποτελούν την πολιτική της ατζέντα που αφορούν την ψυχική αποαποικιοποίηση, την κριτική σκέψη, τη μαύρη φεμινιστική υποκειμενικότητα και τον συνδυασμό της φροντίδας, της γνώσης, της ευθύνης, του σεβασμού, της εμπιστοσύνης και της δέσμευσης.
Η εκπαίδευση είναι η πρακτική της ελευθερίας. Έντονα επηρεασμένη από το έργο του διάσημου ριζοσπάστη παιδαγωγού Paulo Freire, η hooks θεωρεί τις ιδέες του ως επιβεβαίωση του δικαιώματός της ως αντιστεκόμενου υποκειμένου να προσδιορίζει την πραγματικότητα. Θεωρεί την διδασκαλία ως παραστατική τέχνη (…)που προσφέρει χώρο για αλλαγή, επινόηση/εφεύρεση, αυθόρμητες μεταβολές, μπορούν να χρησιμεύσουν ως καταλύτες ξεχωρίζοντας τα μοναδικά στοιχεία σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας.

Θανάσης Τσακίρης
http://tsakiris.snn.gr
http://tsakthan.blogspot.com

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙA
• Ain’t I a woman : Black women and feminism. Boston, MA: South End Press, 1981.
• Feminist theory from margin to center. Boston, MA: South End Press, 1984.
• Talking back: thinking feminist, thinking black. Boston, MA: South End Press, 1989.
• Yearning: race, gender, and cultural politics. Boston, MA: South End Press, 1990.
• Hooks, Bell, and Cornel West. Breaking bread: insurgent Black intellectual life . Boston, MA: South End Press, 1991.
• Hooks, Bell. Black looks: race and representation. Boston, MA: South End Press, 1992.
• Hooks, Bell. Sisters of the yam: black women and self-recovery. Boston, MA: South End Press, 1993.
• Hooks, Bell. Teaching to transgress: education as the practice of freedom. New York: Routledge, 1994.
• Hooks, Bell. Outlaw culture: resisting representations . New York: Routledge, 1994.
• Hooks, Bell. Art on my mind: visual politics. New York: New Press : Distributed by W.W. Norton, 1995.
• Hooks, Bell. Killing rage: ending racism . 1st ed. New York: H. Holt and Co., 1995.
• Hooks, Bell. Bone Black: memories of girlhood. 1st ed. New York: Henry Holt and Co., 1996.
• Hooks, Bell. Reel to real: race, sex, and class at the movies . New York, NY: Routledge, 1996.
• Hooks, Bell. Wounds of passion: a writing life. 1st ed. New York: H. Holt, 1997.
• Hooks, Bell. Remembered rapture: the writer at work. 1st ed. New York: Henry Holt, 1999.
• Where We Stand: Class Matters New York and London: Routledge, 2000
• The Will to Change: Men, Masculinity, and Love Washington Square Press, 2003
• We Real Cool: Black Men and Masculinity. New York and London: Routledge, 2004
• Witness. London: Routledge, 2006.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s